top of page
  • Foto van schrijverElle

Ornitholoog



“En, wat is jouw favoriete onderwerp bij het fotograferen?” vraag ik om het ijs te breken tijdens onze eerste date in een nieuwe hippe wijnbar aan de Zuid.


“Vogels!” Mijn gezicht spreekt vaak boekdelen, maar deze keer ik krijg ‘hm, interessant’ uit mijn keel geperst.


“Elke zondag zoek ik de natuur op om met mijn nieuwe spiegelreflexcamera Canon EOS 7D Mark II kiekjes te maken van unieke exemplaren.” “Hm, boeiend.”


Daar gaat mijn fantasie: eindelijk kennismaken met een beginnende kunstfotograaf. Nu nog even onbekend, maar aan mijn zijde zou hij roem ontdekken en wereldwijd alom geprezen worden: Times, Vogue, ... Hij is dus eerder een National Geographic type.


“Wil je mijn collectie zien?” vraagt hij opgewekt terwijl hij zijn fototoestel tevoorschijn tovert.


Met enig geforceerd enthousiasme zeg ik “Fijn…” Ik zie een gele vogel met grote achterpoten, een close up van eentje met een reusachtige bek en een blauw figuur die ik niet graag in het echt van dichtbij zou ontmoeten. Nog meerdere veelkleurige vliegende wezens passeren de revue maar mijn gedachten beginnen steeds verder af te dwalen. De opwindende ondeugende verlangens die een hele dag door mijn hoofd en lichaam hebben gefladderd, lijken veraf. De lat lag vandaag nochtans niet hoog. Een aantrekkelijke speelvogel was voldoende om de avond mooi af te sluiten. Ik beslis dat er vandaag niet zal worden gevogeld.


“Heb je nog andere hobby’s?” vraag ik aarzelend.


bottom of page